dinsdag 21 april 2015

Groente Galettes

Tijdens de veganistische challenge ontdekken we een heel aantal nieuwe recepten. Voor de challenge kocht ik een aantal nieuwe kookboeken, jaja, challenges zijn een goed excuus om de voorraad kookboeken wat uit te breiden. In een van de boeken zag ik galettes staan, een soort van quiche, maar dan anders. Die leken me lekker, dus die gingen op de planning.

Uiteraard volgde ik het recept niet en maakte er een eigen variant op. Met volkoren speltmeel en lekker veel groenten. Als bodembelegger gebruikte ik courgettepaté, ze verkopen dat in Duitsland gewoon in de supermarkt. Wil je het makkelijker maken (en niet veganistisch), dan gebruik je gewoon roomkaas, eventueel met wat kruiden. Het recept is simpel, maar het resultaat is erg fijn. Daarom deel ik het graag met jullie!

Ze waren zo lekker, dat ik hem op had voor ik een foto gemaakt had.
*oops* Daarom alleen een foto van voor hij in de oven ging :)
 Wat heb je nodig voor 2 galettes?

200 gram speltbloem
75 gram (soja)boter
40-70 ml ijskoud water

500 gram groene asperges
250 gram cherrytomaatjes
1 potje courgettepaté
60 gram amandelen
Scheutje olijfolie
Italiaanse kruiden


 
Als je een geoefende koekenbakker bent, kun je de randjes veel
kunstiger naar binnen vouwen dan ik ;)

Verwarm de oven voor op 180 graden, boven- en onderwarmte.

Doe de bloem en de boter in een kom. Meng met twee vorken de boter door de bloem, maak de klontjes boter steeds kleiner, zodat het goed mengt met de bloem. Voeg dan langzaam het water toe en kneed met je vingers tot je een mooi glad deeg hebt. Verdeel het deeg in twee ronde bollen. Verpak deze in vershoudfolie en leg de bollen minimaal een half uur in de koelkast.

Snijd intussen de kontjes (ongeveer 2,5 a 3 cm) van de asperges. Halveer de tomaatjes. Hak de amandelen in grove stukken.

Haal de eerste bol deeg uit de koelkast. Leg deze tussen twee vellen bakpapier. Rol het deeg met een deegroller tussen de twee vellen uit tot ongeveer 3 millimeter dik.

Besmeer het deeg met de courgettepaté. Leg de helft van de asperges op het deeg en beleg met de helft van de tomaatjes. Vouw de randen van het deeg naar binnen. Bestrooi met de amandelen en breng op smaak met de kruiden. Besprenkel met wat olijfolie.

Verwerk de tweede bol deeg op dezelfde manier.

Bak de galette in 25 minuten af in de oven en daarna.... genieten!

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten